Min blogglista

tisdag 15 juni 2021

Kellgren får nytt liv

För några veckor sedan skrev jag om Carina Burmans nya roman, "God natt, Madame". En charmig berättelse om det sena 1700-talets Stockholm och där handlingen kretsar krinLotta vpn Stapelmohr och hennes vänner, bland dem skalden Bellman. Eftersom jag tyckte mycket om den så ville jag läsa mer om tiden och kom ihåg att Burman tidigare har skrivit om perioden, i debutromanen "Min salig bror Jean Hendrich" som kom ut 1993. Den handlar om skalden och förföraren Johan Henric Kellgren, som var bara 43 år gammal när han dog i Stockholm i april 1795. Burman skildrar Kellgren ur två olika vinklar. Dels hans några år äldre bror, prosten Johan Kiellgren som påbörjar en levnadsteckning över brodern och det gör också älskarinnan Hedda Falk. Genom dessa skildringar får man följa poetens och upplysningsmannen Kellgrens väg från prästhemmet i Västergötland via studierna i Åbo till Gustaf III:s hov där han gjorde raketkarriär och rörde sig i de högsta kretsar och var en av medlemmarna i den nygrundade Akademien. Men snabbt vänder ödet upp och ner på allting och det som glittrar och glimmar blir till stoft och aska. Som Lotta von Stapemorhs suckar "Sorg och gråt och elände blev det. Och vi som var så muntra". Romanen om Kjellgren finns i pocket eller så hittar man den på biblioteket. Nu tror jag att det blir omläsning av Burmans deckare om den egensinniga detektiven Euthanasia Bondeson, hemma i 1800-talets Europa."Babylons gator" heter den första av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar