Min blogglista

måndag 11 januari 2021

Hemskhet i Norrtälje

Till måndagens nöje hör att hämta Dagens Nyheters två helgtidningar med massor av läsning. I dagens skörd finns en lång intervju med skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist där han berättar om sin nyutkomna roman "Vänligheten" som utspelar sej i Norrtälje. En maffig historia på 700 sidor. Han hade tänkt sig att skriva en ljusare roman, om den vänlighet som ändå finns mellan människor i Norrtälje - författare bor själv på Rådmansö. Men så gick det som det brukar, den mörka underströmmen tog över. Mycket handlar om en mystisk gul container som står i hamnen. Att den har ett läbbigt innehåll är givet. Sen är storyn igång. I intervjun berättar Ajvide Lindqvist om att han och frun, som också är författare,inte kunnat göra som de brukar under vintern. Åka till Kuba och bara skriva ett par månader. Men det har pandemin satt stopp för. Men en roman blev det. Nu sitter jag och funderar på om jag ska våga mig på att läsa den. Att läsa om rospiggarnas metropol Norrtälje är alltid kul. Men -700 sidor är i mesta laget även för en inbiten läsare. Dessutom brukar jag bli så rädd av berättelser som denna, kommer ihåg dem länge och drömmer mardrömmar. Så jag väntar nog ett tag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar