Min blogglista

onsdag 20 januari 2021

Inte så utopisk

När jag läste George Orwells roman "1984" första gången, för så där 50 år sen, tyckte jag den var
sktuvad och utopisk. Men det tycker jag inte längre. Började bläddra i en pocketvariant jag har och så här i post-Trump-eran är mycket kusligt aktuellt. Som Storebror, Oceaniens ledare. Hans och partiets valspråk är: Krig är fred, Frihet är slaveri och Okunnighet är styrka. Den handlar om den ständigt pågående striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upphör aldrig men konstellationerna ändras fortlöpande. Via den ständigt vakande teleskärmen hålls invånarna uppdaterade om vem som är "fienden för dagen". Överallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, möter man bilden den store ledaren. Orwells klassiska framtidsskildring utkom första gången 1949 men tyvärr blir den inte omodern fast vi paserat 1984. Thomas Warburtons översättning gjordes till återutgivningen 1984.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar