Min blogglista

söndag 21 augusti 2022

Om barn och föräldrar

Alldeles av en slump hittade jag en deckare av Ann Cleeves i hyllan, en som jag inte läst med reaprislappen kvar,"Döda talar inte"heter den och det är bok nummer fyra om Vera Stanhope kriminalkommissarien som arbetar för mycket, väger för mycket, dricker för mycket är lite för mycket av allt.
Den kom ut 2012 - tänk vad tiden går. Bokens tema är förållandet mellan mor och barn, på många olika blan. En ung och naiv mamma förälskar sig i en kontrollerande äldre man. Kort därefter drunknar hennes lille son i ett badkar. Ett år senare hittas socialsekreteraren som arbetat med fallet strypt i ett badhus. Den som finner kvinnan är Vera Stanhope. Tillsammans med polisassistent Joe Ashworth försöker hon lösa fallet men ännu ett mystiskt lik dyker upp i den pittoreska nordengelska byn. Det är som alltid massor av samtal och en hel del sidospår, ibland tycker jag det blir för mycket av båda Böckerna har filmats med Brenda Blethyn i huvudrollen och gjort succé på tv men att läsa om Vera och att se henne gestaltad, det är två helt olika saker. Och jag tyckerinte att Cleeves ska stämplas som "mysdrottning", hennes böcker har både djup och skärpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar