Min blogglista

tisdag 4 april 2017

Det går över

 Maggan Hägglund är frilansjournalist och har varit chefredaktör för tidningen Tara där hon fortfarande skriver krönikor. Hon har också skrivit en bilderbok för svartsynta, "Det kommer att gå över", att ta till när själen inte orkar och
när man behöver känna att man inte alls är ensam som irrar runt i mörkret. När man drabbats av depression, nedstämdhet eller tappat bort livsglädjen.
  "Jag har gjort en bok, som jag skulle velat hitta själv då när jag var inne i mörkret. Under tider när jag inte orkade med långa texter, inte kunde koncentrera mig. Då tror jag att jag i alla fall skulle orkat bläddra i en sån här bok", skriver Hägglund.
    Det finns mycket skrivet om depression. Med många bokstäver Men här är en bok för den som drabbats, den som upplever mörkret och inte har kraft att läsa utredande fackböcker i ämnet. En bok med tröst och hopp från en som vet vad det innebär att inte se någon väg ut.
   Författaren har under en stor del av livet varit drabbad av "den svarta hunden", som depression brukare benämnas. Så hon vet hur det känns där inne i kaoset.
   Själv fick jag tröst av att hon skriver att det kommer att gå över, efter kortare och längre tid, och ger vardagliga råd om hur man kan hjälpa sig själv en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar