Min blogglista

fredag 26 november 2021

I dialog med sig själv

I "Med egen hand" nyanserar och diskuterar danska ikonen Suzanne Brøgger de ämnen som alltid har engagerat henne, som kvinnoroller, kärlek, familj och skuld och skam och allt är skrivet med den stil som gjort henne så läst i decennier. "Medan jag skrev den här boken hände just det, att tiderna förändrades, både utanför och inuti mig själv. Inte bara samhället hade åldrats femtio år sedan min debut – utan även jag. Dessutom: Arbetet med boken förflyttade mig från svar till nya frågor. Därför har jag skrivit dialektiskt - i dialog med mina första böcker - för att undersöka hur världen har rört sig och mig under ett halvt sekel" förklarar hon inledningsvis Brøgger har aldrig varit rädd för att ändra åsikt när hon blivit klokare. Nästan femtio år efter debuten med "Fräls oss ifrån kärleken" går hon nu i dialog med sig själv i ett försök ta reda på hur världen har förändrats. Hon tar åter upp några av de ämnen hon skrev om som ung: privatlivet, kärnfamiljen och parförhållanden och betydande kvinnliga författare som Karen Blixen, Sigrid Undset, Inger Christensen. Ibland svävar texterna, som är skrivna i essäform, ut i avlägsna associationer men författaren lyckas nästan alltid få dem att landa i sitt sammanhang. Vitalt och välskrivet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar