Min blogglista

onsdag 18 januari 2023

Tröstrik omläsning

Tomas Sjödin är författare, pastor, föreläsare och krönikör och verksam i Västsverige.Jag har under ett antal år
läst honom med behållning och han är värd att återkomma till när man behöver tröst och hjälp. I "Lita på att det ljusnar" har han samlat ett 70-tal krönikor i vitt skilda ämnen somlivets mörker, behovet av tröst och det förunderliga i att vardagen är så trösterik. I förordet skriver han:"Jag har ett måtto för allt jag skriver: Att tala uppriktigt om livet och att alltid försöka tillföra en gnutta hopp. Aldrig det ena utan det andra. Uppriktigheten och hoppet förutsätter varandra och båda är en del av skrivarens ansvar. Att skriva för en så vid och mångskiftande läsekrets är en utmaning som osäkrar varje text, man vet aldrig var den landar, man vet inte hur läsarens liv ser ut när texten blir läst. Just där utmanas jag som mest, där finner jag mitt uppdrag särskilt viktigt: Att mötas i tillvarons mörker, och om det går, sätta ord på det svåra och tillsammans lita på att det ljusnar. Jag tänker ibland att det är hoppet som är min uppdragsgivare och ljuset den jag står ansvarig inför" Tomas själv har gått igenom stora sorger, han har mist två söner i en obotlig sjukdo. Ändå skriver han: Betydelsen av en människa klingar aldrig av. En människa är inte borta för att hon är död. Livet är inte bara tillfälligt, det är också evigt. Värk går oftast över, sorg går över i saknad, fotografier bleknar, men människor går aldrig över. Deras kärlek bara pågår."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar