Min blogglista

måndag 7 november 2016

Jul à la James

När jag sorterade in mina P D James-titlar i hyllan nyligen tänkte jag att henne får man tyvärr aldrig mer läsa någonting nytt av. Men jag hade fel för nyss damp det ner en söt liten volym av P D, "Mistlar och mord", berättelser med julanknytning som varit publicerade på olika håll men inte i bokform, förrän nu.
    Bland annat skriver hon att;"En risk med att vara bästsäljande deckarförfattare är att man ofta får frågan: 'Har du någonsin varit personligt inblandad i ett mordfall?'" Svaret får man i en av de fyra,  berättelserna.
    Och i två av dem återknyter vi bekantskapen med Adam Dalgliesh. I den ena tar han reda på om godsägaren på Harkeville verkligen tog livet av sig för att slippa fira ännu en jul med släkten. Det verkar sökt, tycker Dalgliesh. I den andra berättelsen får han undersöka om hans gudfar, som är präst, verkligen kan ta emot arvet efter levnadsglada gammelfaster Allie. Det har ryktats om fulspel för längesen men fallet är mycket kallt och avlägset.
 Det här är en perfekt julbok för alla som älskar P. D. James och engelsk kriminallitteratur.Och visst gör P D några tydliga blinkningar till Agatha Christie, en av personerna säger att det här är ju precis som i en Christie-bok.

1 kommentar:

  1. Passande bok nu när julen börjar närma sig. Har läst en del PD James, men inte denna.

    SvaraRadera