Min blogglista

lördag 5 mars 2011

Aviga och räta

Kan jag få lov att medge att jag läst en bra roman om stickning och kvinnor?
OK, jag gör det.
Det är Kate Jacobs "Livets aviga och räta" som handlar om en garnaffär i New York där kvinnor samlas till stickcafé. Georgia, ensamstående mamma, äger affären och tonårsdottern Dakota finns alltid med på ett hörn.
Det är ingen så där superlycklig roman i rosa angora, nej den slutar faktiskt i moll.
Och det finns uppföljare till den, "Knit Two" som vad jag sett bara finns på engelska.Än så länge.
Och tro det eller inte, man får sån lust att börja sticka när man läser om de här kvinnorna. Tur att jag har mitt lilla garnlager...
Och varför skulle man be om ursäkt för att läsa en roman som den här?
Jag har alltid blandat min läsning och tänker inte sluta med det.
Det är som i stickning: avig, rät och ihoptagning ibland...
Nobelpristagare, faktalitteratur och underhållning - en läsdiet som jag mår bra av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar