Min blogglista

fredag 18 mars 2011

Gotländska trädgårdar

Nej, det blev tack och lov inte tio centimeter nysnö som meteorologerna hotade med. Tur att de har fel. För vem vill ha mer snö nu, efter den här evighetsvintern? Inte jag. Jag vill att all is och snö bara försvinner. NU.
    Det enda man kan göra är att drömma sig till sommaren, till exempel genom att läsa om trädgårdar.
   Jag har tagit fram "Gotländska trädgårdar"(Historiska Media) med text av Stella Westerlund och foto av Katarina Grip Höök.
   En så vacker bok!
   Dessutom får man lära sig mycket om prästgårdarna som kulturcentra, det var via pärstgårdarnas trädgårdar som trädgårdskultur spred sig till många. Här beskrivs många kända trädgårdar, som den vid villa Muramaris eller De badande vännernas i Visby - en fantastisk skapelse.
   Men bäst tycker jag om beskrivningarna av mer anspråkslösa trädgårdar, sådan som inte är anlagda för att beundras utan för att fungera. Man får också besöka ett par platskolor. en ligger på Fårö, och vandra på kyrkogården i Bunge.
   Tänk så roligt om författaren kunde bjudas in till Åland - öar har ju en del gemensamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar