Min blogglista

onsdag 31 januari 2018

Helt utan minne

 Petter Lidbeck har skrivit många böcker för barn och ungdom samt flera romaner för vuxna, de flesta under pseudonymen Hans Koppel.Under sitt eget namn ger han nu ut romanen "Kvinna utan minne". Det börjar kusligt med att en kvinna sitter vid matbordet. När hon öppnar ögonen känner hon inte igen något.
  "På min högra sida sitter en oklippt pojke med hängande axlar, till vänster två flickor i tidig skolålder. Mittemot mig har jag en fånigt leende man. Allt bra? frågar han. Jag förstår inte. Pratar han med mig? Jag har en gaffel i min vänstra hand, en kniv i den högra. Det är som om jag satt och åt...."  Mia Berggren drabbas av plötslig och oförklarlig minnesförlust. Hon minns varken familj eller vänner, har ingen aning om vem hon är. Hon genomgår omfattande undersökningar utan att läkarna hittar någon förklaring. Undan för undan tvingas hon återskapa sig själv utifrån andras förväntningar. Problemet är att hon inte gillar resultatet.

    Uppslaget är bra men Lidbeck lyckas inte så bra med gestaltningen. Mia förblir kantig och otrevlig romanen igenom, man kan inte känna med och för henne. Synd, för temat är engagerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar