Min blogglista

måndag 25 april 2016

Kvinnlig essäist

 Det är ont om kvinnor som skriver essäer, tyvärr. Men amerikanskan Siri Hustvedt - med norska rötter - gör det. I "Leva, tänka, titta" har hon samlat sina bästa essäer från de senaste åren, bland annat om författare och konstnärer som Louise Bourgeois, Gerhard Richter, Stig Dagerman, Inger Christensen och Francisco de Goya.
    Boken är indelad i tre avdelningar: Leva, som utgår från författarens eget liv, tänka, som utforskar minnen, känslor och tankar, samt titta, som behandlar bildkonsten.
    Ändå löper till stor del en och samma frågeställning genom samlingen: Vad händer när vi ser, minns och känner? Hur samverkar vi med andra människor? Vad innebär det att sova, drömma och tala? Vad är egentligen ett jag och vad innebär det att vara människa?
   En intressant text handlar om läsning. Vad läsning är och hur den kan uppfattas. "När jag läser utnyttjar jag min förmåga till inre tal. Jag övertar orden skrivna av författaren, som för tillfället blir min egen, inre berättare, rösten i mitt huvud. Texten finns både utanför och inom mig", skriver hon.
   En riktigt bra bok som förtjänar att läsas långsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar