Min blogglista

tisdag 4 december 2012

Finlandiapriset kom rätt!

   Absolut rätt roman vann Finladia-priset i år, Ulla-Lena Lundbergs "Is".
  Jag har faktiskt hunnit gratulera författaren till priset när jag fick tag på henne mitt på dagen, men det tål att sägas igen: Grattis!
   Den här romanen har väntat på att bli skriven länge.Det är en bearbetning av författarens barndomsminnen som klätts i fiktionens kläder. I roman löper många trådar ur hennes mångsidiga författarskap samman. I det lilla samhället och i den enskilda människan speglas en hel värld  i glimtar och minnesblänk.
  Hit till Örarna/Kökar kommer man bara med båt, om man lyckas ta sig fram mellan grynnor och skär och hit kommer en ung prästfamilj just efter krigets slut. Här ska de börja ett nytt liv, bygga upp en församling och sitt hem. De är unga och starka och har både tro och hopp så det räcker för alla. Och församlingen älskar familjen och snabbt blir prästgården ett riktigt kraftcentrum.
Men.... 
 Utanför prästgården, på farvattnen och ute på isen, råder uråldriga makter. Det vet postföraren, medan prästen har annat i tankarna när han är på väg hemåt mot ljuset i prästgårdsfönstret.
  En roman som har allt en klassisk roman ska ha. Levande människor, fantastisk miljö och ett språk som bär. En roman som sätter mina kökarrottrådar i dallring.
   Läs den, alla ni som älskar romaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar