Min blogglista

onsdag 15 mars 2017

Livets stora fråga

   Den har ingen anspråkslös titel, Merete Mazzarellas senaste bok; "Om livets mening".
Det är en fråga som är lika gammal som mänskligheten och alla tider och alla kulturer har svarat på olika vis. Så är det också med vår tid.
   Mazzarella berättar att det  var det en avlägsen släkting som frågade vad hon höll på med för skrivprojekt. "Jag tvekade, jag blev generad för jag hade precis börjat på något nytt, jag visste ännu knappt själv vad det var jag skrev om. Tja, det är väl det lilla ämnet livets mening jag råkat halka in på, svarade jag, lättsamt och som jag hoppades avvärjande. Min släkting uppfattade inte ironin. Hon pausade och när hon fortsatte såg hon smått bekymrad ut: Då måste det vara något religiöst? Egentligen inte, sa jag."
   Genom egna upplevelser och reflektioner, omvärldsanalys och filosofiska resonemang skriver Mazzarella fram en essäbok full av insikter och ställer nya frågor. Här resoneras om överflöd och flyktingströmmar, globalisering och murar, våldsamma dataspel och kärlek i realtid över kontinenter. 
Hon hänvisar flitigt till andra författare och tänkare, som hon alltid gör i sina resonerande böcker.
Hon gör det lärda och abstrakta fattbart och man inser att de stora tankarna berör var och en av oss. Ibland, men bara ibland, kan jag störas av en vidd förnumstighet i resonemangen.

1 kommentar:

  1. MM är fantastisk på att formulera sig enkelt om svåra frågor. och jag gillar hennes speciella ironi

    SvaraRadera