Min blogglista

måndag 22 maj 2017

Skräck som hantverk

Stephen Kings bok "Att skriva - en hantverkares memoarer" har sedan den utkom 2000 blivit en modern klassiker, lika älskad av läsare som av författare. En nyöversättning av boken har Bonniers beställt av författaren Ola Larsmo, som även bidrar med ett nyskrivet efterord. 
   "Att skriva" är både en självbiografi och handbok i skrivandets hantverk. King berättar om barndomen på 50- och 60-talet, om skolåren och om det tidiga intresset för skrivandet. Han ger också praktiska och underhållande tips till aspirerande författare med en mängd exempel från sina egna och andras texter.
   En intressant fråga som författaren ställer är: Varför skulle inte en författare kunna vara förryckt och samtidigt veta vad han gör?
    Ja det är också en fråga från författaren som fyller 70 detta år.
    Mitt eget förhållande till King är komplicerat. Jag tycker han är bra och har väldigt skruvade idéer. Men hab är för bra på att skrämmas. "The Shining" var rysansvärt bra men "Djurkyrkogården" skrämde upp mig rejält. Det är nånting med stämningen jag inte pallar för. Men det är kul att läsa om skräckmästarens skrivande. Det klarar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar