Min blogglista

söndag 9 januari 2022

Många onödiga lån

Årets första nummer av Språktidningen innehåller traditionellt en lista över nyorden från 2021. Det som slår mig när jag kollar de 36 nykomlingarna är att många är onödiga inlån och att många är dagsländor
med anknytning till corona och vaccin. Men hur många kommer att minnas dem oc två år eller lite mer? Od som hybridmöte, där deltagande kan vara både fysiskt och digitalt, fyller en funktion liksom hybridarbete. Men vem behöver ordet "gaslighta", direktlånat från engelskan för att beskriva en manipulering.Eller spökkök som beskriver ett matställe där mat enbart kan avhämtas. Däremot kan verbet svinna ha framtiden för sig i debatten om hur man ska minska mat och annat svinn.Återförvildande av naturen, att låta den återgå till vad den var innan människor lade sig i, är också användbart. Möjligen fyller orden gig och giggare en funktion för att beskriva updrag som tas via appar. Så det är nog många av nyorden som får kalla handen av mig. Överlag tycker jag att Språktidningen, som jag läst unfer lång tid, har tappat lite av sin attraktionskraf. Nya skribenter som inte behärskar ämnet är ingen fröjd att läsa. Och nu försvinner Staffan Dopping från tidningen också läser jag. En riktig förlust för oss som gillat han språkpoliseri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar