Min blogglista

lördag 15 januari 2022

Med internationell ton

"Samtal från en ängel" av fransmannen Guillaume Musso börjar som en romantisk komedi, men snart upptäckaer man att man befinner sig mitt i en rasande thriller. Musso föddes i Antibes 1974 och redan som tioåring bestämde han sig för att bli författare. Efter skolan flyttade han till New York en
period. När han kom hem hade han huvudet fullt av bokidéer och New Yorks typiska mångfaldskultur. Det märks i hans författarskap då många av hans böcker utspelar sig såväl i Frankrike som USA, och personerna kommer från olika länder. Så är det i den här bladvändaren. Efter att ha krockat på flygplatsen JFK i New York lyckas Madeleine och Jonathan – två främlingar – förväxla sina mobiltelefoner. När de upptäcker misstaget är de tusentals mil ifrån varandra. Hon bor i Paris och han driver en restaurang i San Francisco.Och även om de snart får kontakt med varandra stöter själva utbytet av telefonerna på förhinder och drar ut på tiden. Nyfikenheten tar över och båda börjar utforska innehållet i den andres mobil. Det de först såg som ett roligt tidsfördriv förvandlas snart till en ömsesidig besatthet av den andres liv. När de gräver djupare upptäcker de att något i det förflutna binder dem samman och att en osynlig hand tycks styra deras öden mot varandra. Madeleine och Jonathan befinner sig snart mitt upp i ett spel på liv och död. Den här boken gav mig mersmak och jag ska också kolla på hans nyaste, "Återtäffen", som är nyutkommen på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar