Min blogglista

tisdag 18 maj 2021

In i stora glömskan

I ”Jag skriver över ditt ansikte” följer Anna-Karin Palm sin mors gradvisa försvinnande in i alzheimers sjukdom, och försöker förstå mammans livshistoria och hur den
påverkat henne själv och familjen. Palm skriver dagbok om moderns sjukdom som kom när hon var 80. Familjen fick besked om sjukdomen samtidigt som Palm fick uppdraget att skrive en biografi över Selma Lagerlöf, som var både mammans och dotterns favoritförfattare. Men när viografin kom ut 2019 fanns inte mamman i livet mer. Det blir en berättelse om moderns klassresa och livshunger, om familjehemligheter och en komplicerad mor-dotter-relation, som till slut kan landa i ett slags försoning. "Du säger: ”Vad heter din mor nu igen? Jag svarar: ”Det är ju du. Du är min mor.” En konversation som många barn till åldrande föräldrar kan känna igen sig i. Anna-Karin Palm skriver minne, skrivandet och hur ett livs berättelse formas och hur det ena livsödet liksom växer ut ur det andra, hur rottrådar är så sammanvävda att man inte kan skilja dem åt. ”Jag skriver över ditt ansikte” är en berörande skildring av ett kvinnoöde, men också av hur en familj förändras i dödens närhet när rollerna förskjuts och när man upptäcker att nu är man själv nästa länk i den långa kedjan genom seklerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar