Min blogglista

måndag 3 maj 2021

Om åldrandets olika sidor

Med åldrande föräldrar, tonårsdöttrar, en större rumpa och en att-göra-lista utan slut är Caitlin Moran tillbaka med nya frågor som måste besvaras. Boken som nu kommit på svenska heter "Mer än en kvinna".
Tonen är lika rapp och underhållande som i "Konsten att vara kvinna" men frågorna som intresserar Moran nu är av ett annat slag. Som Hur kommer det sig att sex har blivit trist och kan feminister botoxa sig? ”Mer än en kvinna” är en guide till att bli äldre, ett manifest för förändring och en hyllning till alla medelålders kvinnor. "Det är knappt så jag kan bärga mig tills håret blivit så grått att jag kan bleka hela rasket vitt, som en tjusig glaciär. Jag kulle vilja låtsas att det beror på att jag är så himla feministisk att jag låter bli att färga håret men det är för att det vita kommer att matcha min hudton och framhäva ögonen. Ska det vara nån vits med feminismen måste det väl vara att kvinnor ska få vara så snygga i håret som möjligt, konstaterar Moran med en typisk tvist. Hon konstaterar att hon inte längre vill och orkar festa natten lång och att hennes garderob sviker. Plötsligt är allt fult och fel. Jo det finns mycket at känna igen sig i och att fnissa över. En bok som gör en på gott humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar