Min blogglista

söndag 30 maj 2021

Debut med platt slut

Många har sagt att deckrgenren är på väg att dö men såvitt jag kan se av utgivningen är det i så fall en skendöd. Nya namn kommer hella tiden, som Linda Ståhl som debuterar med en deckare om skånska Höllviken, där hn själv är född."Syndaren ska vakna" heter boken. Handlingen börjar med att hemmafrun Yvonne Tengbom försvinner spårlöst från sitt hem i Höllviken. Reub Thelander, ny på sin post som vikarierande kriminalchef, tar sig an fallet tillsammans med höggravida kollegan Estrid Berg. De hittar snart tecken på att allt inte är som det ska: Yvonne tycks inte ha levt det händelselösa familjeliv som alla runt henne trott. Som parallellhandling finns berättelsen om den kontroversiella författaren Alex Carsén, som befinner sig i Stockholm när hon läser om försvinnandet. Trots att fallet inte verkar ha någon koppling till tematiken i hennes böcker, som gör henne till en ständig måltavla för hot och hat, kan hon inte släppa det. Jag läste med behållning de goda miljö- och personskildroingarna och tycker arr Ståhl håller bra berättartempo. Men. Slutet gjorde mig besviken även om jag gissade att de två linjerna måste korsa varandra. Hur ska inte avslöjas här mrn upplösningen blir något av ett antklimax och det är synd, annars had boken fått ett bra betyg. Syndaren ska vakna är första delen i en deckarserie om den normbrytande - han vill kallas hen - kriminalchefen Reub Thelander och kollegorna vid Vellingepolisen. Hoppas att Ståhl lär sig att upprätthålla spänningen ända till slutet i nästa bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar