Min blogglista

lördag 19 december 2020

Humor och allvar

Aldrig är vi så levande som när döden snuddar vid oss. Det vet Maggie O'Farrell och hon beskriver
några sådana ögonblick i "Jag är, jag är, jag är ett hjärtslag från döden!. Och ärligt talat, det är vi allihop fast vi inte låtsas om det. Jag är, jag är, jag är. Så dunkar pulsen genom den här drabbande skildringen av ett antal möten med döden. Vissa av dem får blodet att isa sig. Vad skulle du göra om en hotfull främling följde efter dig på en avsides bergsstig? Andra är hjärtskärande och skakande påminnelser om att ett enda litet snedsteg kan förändra ett liv för alltid. Med förtätade ögonblicksbilder ur ett helt liv bjuder Maggie O'Farrell på en intensiv och livsbejakande läsupplevelse och en påminnelse om att vartenda hjärtslag räknas. O'Farrell är journalist och författare född i Nordirland men bor numera i Edinburgh. Detta är hennes åttonde och mest personliga bok. Nyligen kom romanen "Hamnet", en mycket bra roman med koppling till Shakespeare som jag skrivit om här tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar