Min blogglista

tisdag 22 februari 2011

Det ljuva 60-talet

Jaha, några rader till er kära läsare. Efter två dygn på sjukhus med opererad son är det lite svårt att landa i det vardagliga. Men nu kan det väl bara bli bättre, om än långsamt.
När jag gick igenom posten såg jag till min glädje att Jan Kotschacks bok om Radio Nord kommit. "Stick iväg, Jack!" heter den. Och det är i hög grad ett porträtt av fadern Jack Kotschack som med sina radiosändningar från båten Bon Jour på internationellt vatten ruskade om i radiokulturen.
Stationen var verksam 16 månader, 1961-62, och vi som var unga då älskade den. Det var annat än nyheter från Finska Notisbyrån eller dagens Eko i P1.
En ungdomlig och uppkäftig station som retade gallfeber på makthavarna och som tystades genom hot och speciallagstiftning i det socialdemokratiska mönsterlander Sverige.
Har bara bläddrat och ströläst i boken, men den är rakt igenom intressant med massor av bilder och dåtidens topplistor.
Ja, det var då...
I mars kommer Jan Kotchack till Åland och presenterar boken. Det tänker inte jag missa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar