Min blogglista

tisdag 8 november 2011

Jerusalem gånger två

Det är egendomligt hur böcker i samma ämne kommer till parallellt. Jag minns när min bok om åländska kyrkogårdar kom ut, vips kom det också samma höst en bok om finlandssvenska kyrkogårdar. Före det hade ingen skrivit om ämnet.
   Samma sak i höst, två böcker om staden Jerusalem.
   Först Simon Seabag Montefioris tegelsten "Jerusalem - biografin" på 840 sidor. Och så förra veckan en bok om Jerusalem skriven av fyra författare som alla vistats i staden,  "Jerusalem - en bok som hjälper dig gå vilse" på 300 sidor Totalt 1140 sidor om staden. Ändå blir man nog aldrig fullärd om denna mytiska stad som är den enda som existerar på två platser - i himlen och på jorden.
    Montefiori, som jag tagit en rejäl tugga av, skriver om stadens historia från kung David till Jesus och Muhammed och fram till Churchill. Här passerar de alla förbi: Nebukadnessar och Herodes, Rasputin och kung Hussein och Moshe Dayan vidare till författarens förfader, Moses Montefiore, som var med om att utveckla det nya Jerusalem för hundrafemtio år sedan. Boken om Jerusalem är ett verkligt kraftprov.
   Den andra boken har jag bara bläddrat i men det är en reportagebok med utvikningar till både dåtid och religion. Ska bli intressant att se hur den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar