Min blogglista

onsdag 28 december 2011

En riktig nagelbitare

   Snart är mina högar av nya böcker slu. Tur att nytt år med ny utgivning börjar.
   Jag hittade i alla fall en svensk spänningsdebutant som verkar lovande Björn B Jakobsson som kommit ut med "Vid vägs ände".
   Här är det en medelålders kvinna och hennes tonåriga styvdotter som bestämmer sig för att koppla bort it-samhället några dagar i ett hus i Norrlands inland, mitt i skogen. Men inget blir som de tänkt sig. Ett snöoväder isolerar dem, bilen går inte att starta. Och i närheten jaga polisen två förrymda fångar. Mysfaktorn i huset är inte hög.
   Den här historien påminner mig om hur rädd mamma alltid var för rymlingar, man brukade varna för dem i radion. Vi bodde ensligt då och jag lovar att den här boken skulle ha uppfyllt mammas värsta mardröm.
   Men nu kan man njuta av att bli lagom skrämd ett tag, om man är lagd åt det hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar