Min blogglista

tisdag 6 december 2011

Ett dussin favoritsnokar

   Jag fortsätter att tipsa om favoriter bland de fiktiva detektivernas skara. Idag är det ett antal  män med fallenhet för intelligent problemlösning som står i centrum.
    Jag börjar med den äldsta, han var verksam i antikens Rom på 70-talet e Kr. Det är Falco, med förnamnem Marcus Didius,(se bilden!) som jag rekommenderar. Skapad av Lindsay Davis har han erövrat världen. Tre av de tidiga böckerna finns på svenska, "Silvergrisarna" är mycket bra.
   Sedan vill jag rekommendera tre män som har efternamn som börjar på B. Det är Alan Banks, skapad av Peter Robinson, Gunnar Barbarotti som är Håkan Nessers hjälte och Guido Brunetti som Donna Leon låter vandra omkring i nutidens Venedig. Tre skarpa B:n - bara att välja.
    Snutar som jobbar i par är ganska vanliga. Som Reginald Hills duo Dalziel och Pascoe - "Mysteriespel "är en suverän historia - eller Tony Hillermans idianpoliser i Navajoland,  Leaphorn och Chee.
    Jan Måtrensons stillsamma antikhandlare Homan ser ut som en vekling i sammanhanget. Men han har löst många gåtor, till våren kommer den 30:e Homandeckaren.
Svenska supersnutar är Gustav Jörgensen i Strömstad som Gösta Unefält gjort odödlig i en serie böcker och i Norge har Unni Lindell skapat Cato Isaksen, av god kvalitet han med.
    Men det finns fler....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar