Min blogglista

måndag 16 april 2012

Hellsing, månen och katter

Ibland vill jag läsa någonting som får mig på gott humör. Som Alf Henriksons kluriga verser eller Lennart Hellsing dikter.
Tänk, Hellsing debuterade redan 1945 och han är fortfarande aktiv.
I hyllan hittade jag en Hellsingantologi  "Månens diktare" som Nisse Larsson sammanställt på temat måne - och katter. Redan i debutboken "Katten blåser i silverhorn" finns den kombinationen:

"Fyra svarta katter på kolsvart äventyr!
Först kommer Pius, så kommer Angantyr,
stora tjocka Lisa och lilla Eugen,
Åtta gröna ögon och sexton snabba ben
och fyra svarta svansr mot månen!"

35 år senare skriver han om hur månen blivit trött på att
 gå och gå, därför är det mörkt. Men:

"Tänd ett ensamt litet ljus
och hälsa det från mig:
Mörkret räcker inte till
att släcka det för dig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar