Min blogglista

måndag 21 oktober 2013

Banks lunkar på

childrenoftherevolution
  Gavin Miller hittas död invid ett nedlagt ett järnvägsspår. Tecknen tyder på att han blivit mördad, och i hans ficka hittar man 5.000 pund.  Alan Banks, som kallas till platsen, och hans kollegor börjar nysta i vem mannen är och vad som kan ligga bakom hans död. Det visar sig att han har jobbat som lärare på ett college men slutat abrupt. Eller är det någon från hans tid på universitetet på 70-talet? Eller har han idkat utpressning mot någon?
  Peter Robinsons nyaste bok om kommissarie Banks - Children of the Revolution" - är här. Eftersom jag läst alla de tidigare i serien så kan jag gott säga att jag är lite besviken. Visst är det en klassisk omgivning,  Alan Banks Eastvale.  Robinson lyckas som alltid att förmedla den speciella miljön och hela stämningen.  Och så är boken pepprad med referenser till rockmusik.
   Men handlingen förs framåt i maklig takt, det pratas och pratas och det blir ganska ointressant att sitta med vid en massa förhör. OK för att det är så polisarbetet är uppbyggt men lite mer action brukar Robinson bjuda på. Upplösningen går i samma stil,  Banks resonerar sig fram mot lösningen. Välskriven, visst, men jag hade väntat mig mer.
  Nu ska jag sätta tänderna i en annan tjockis på engelska, Robert Thackers biografi över Alice Munro. "Writing her lives" heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar