Hur ser
galenskapen
ut? Vad är galenskap? Eller, rättare sagt, hur ser den kvinnliga galenskapen ut.
De frågorna sysselsätter idéhistorikern Karin Johannisson i "Den sårade divan" som kom att bli hennes sista bok. Nu går den på bokrean, har ni den inte redan så passa på.
Vi känner till diagnoser som hysteri, schizofreni och paranoia, men
vet mindre om hur dessa diagnoser kan användas av patienterna själva,
som roller eller masker. I boken undersöker Johannisson växelspelet mellan individ och sjukidentitet, en identitet
patienten själv kan ta över, forma och använda. Man kan underordna sig
den - eller ta makten över den.
Titeln syftar på Agnes von
Krusenstjerna, Sigrid Hjertén och Nelly Sachs. Till skillnad från de
flesta kvinnor med psykiatrisk diagnos under 1900-talets första hälft
behåller de sin professionella identitet livet igenom. Det gäller också
när de är som djupast inne i det sjuka, intagna på sinnessjukhus. Alla
tre vistas, kortare eller längre tid, på Beckomberga, ett dårhus, inbäddad i en park av imaginär frid.
De
är födda ungefär samtidigt, och de drabbas alla av stor ångest. Den
blir en central del av deras jag och förs in i olika diagnoser. Allt de
därefter gör kommer att betraktas genom detta sjukdomsfilter. Deras eget
förhållande till sjukidentiteten är ambivalent. De hanterar den både
passivt och aktivt och behåller i varierande grad ett slags egenmakt
över den.De är sårade divor, men på olika sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar