Hur är det möjligt för de stora klädkedjorna att sälja en tröja till samma
pris som en fastlagsbulle? Och hur kan priserna på kläder bara fortsätta att bli
billigare? Går det verkligen ihop med den »hållbarhet« som är
modebranschens nya honnörsord?
Det är frågor som journalisten Gunilla Ander söker svar på i boken "Den lilla svarta". När man ser utbudet i postorderkataloger om vårmodet blir frågorna extra aktuella.
Efter boken Bomull en solkig historia
om bomullsodlingens mörka baksidor fortsätter Ander sin resa
längs textilindustrins långa leverantörskedja. Färden tar oss från Sri
Lankas skattefria zoner som gjort »fashion without guilt« till sitt
varumärke till ett av den globala modeindustrins största nav i
Tirupurdistriktet i södra Indien. Här är miljökatastrofen ett faktum och
slavarbete en del av vardagen för den allt större andelen kvinnor som
säljs för att arbeta ihop till sin hemgift. De behöver aldrig undra
vilken som är säsongens modefärg det syns tydligt i floderna där de
tvättar sina kläder intill lekande barn och män som drar upp fisk till
kvällsmaten. I Den lilla svarta tar Gunilla Ander oss med in
bakom modeindustrins gröntvättade kulisser och skärskådar en bransch som
utvecklar konsten att sälja sjukligt billiga kläder och samtidigt
belöna konsumenten med ett gott samvete.
Ander tar läsaren till T-shirt Capital, indiska Tirupur, -
ett kluster av syfabriker som står för 90 procent av Indiens hela export
av stickade plagg i bomullstrikå och gör en välskriven granskning av
slogans som klingar ekologiskt utan att vara det. Boken
är informativ och mycket intressant. Den tydligaste och kanske
viktigaste slutsatsen man som läsare kan dra är att situationen ser ut
som den gör eftersom ingen är villig att betala priset för riktig
hållbarhet.Man tappar definitivt lusten att fynda billiga plagg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar