Så här i mellohysterins tider är det kul att läsa om ett musikkrig för inte alls länge sedan. I centrum för det står musikförläggaren Stikkan Andersson och motståndare var den musiukaliska proggen med Hoola Bandoola Band som förtrupp.
Klas Gustafson, som skrivit "Schlagerkungens krig" är
journalist och författare till flera hyllade biografier om några av våra
mest kända kulturpersonligheter, såsom Marie-Louise Ekman, Cornelis
Vreeswijk, Monica Zetterlund och Gösta Ekman.
I Stikkan Andersons livshistoria speglas nittonhundratalets svenska
populärmusik, från folkhemmets schlager till åttiotalets glammiga pop.
Han var fattiggrabben från landet som med flit och fräckhet blev
stormrik textförfattare, musikförläggare och skivbolagsdirektör. Stikkan
Anderson var kung på Svensktoppen och frispråkig mediekändis. Och sjuttiotalets
icke-kommersiella musikrörelse utnämnde honom till sin huvudfiende.
Hos
nyliberalerna blev han galjonsfigur för bedriften att föra Abba till
världsframgång. Själv utnyttjade han sin position för att bekämpa
ideologiska motståndare. Abba blev ett vapen i Stikkan Andersons krig.
Klas Gustafson ger oss en personlig och livfull skildring av en
turbulent tid i populärmusikens historia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar