Min blogglista

tisdag 22 oktober 2019

Mycket 1700-tal nu

   Det är mycket 1700-tal i min läsning just nu, och mer blir det. Alldeles just landade Carina Burmans Bellmanbiografi, en tegelsten på mer än 700-sidor som jag ser fram emot att läsa.
   Men Burman debuterade 1993 med en roman och 1700-talsskalden Johan Henric Kellgren. "Min salig bror Jean Hendrich" heter den och det är en underbar roman.
   Poeten är bara 43 år gammal när han dör i Stockholm i april 1795. Hans några år äldre bror, prosten Johan Kiellgren, påbörjar snart en levnadsteckning över brodern och det gör också älskarinnan Hedda Falk. Genom dessa skildringar får man följa poetens och upplysningsmannen Kellgrens väg från prästhemmet i Västergötland via studierna i Åbo till Gustaf III:s hov.
   Har läst den här boken två gånger och blivit lika förtjust i Jean Hendrich varje gång. Tog fram den igen för att kanske läsa när jag ändå marinerar mig i sent 1700-tal. .Hans levnadsöde är intressant och spännande och författaren gör ganska mycket research innan hon skriver sina böcker .Jag gillar den svenska historien och den här är väldigt mycket historia. Hur man levde under den här tiden är intressant och just den härepoken känns modern i fråga om hur människor tänkte och uppförde sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar