Min blogglista

fredag 6 juli 2012

Två tjockisar väntar

    Duns, duns säger det om de maffiga bokpaketen som dunsar in. Just nu har jag två riktiga tjockisromaner som ligger och väntar på mig. Troligen inbillar jag mig men de ser lite förebrående ut. Och när blir det min tur då...?
   För några veckor sedan kom "De obotliga optimisternas klubb" av fransk-algeriske författaren J M Guenassia med handlingen förlagd till 50-talet. Bara titeln är ju lockande, vem vill inte vara en obotlig optimist.
   Idag landade spanska Maria Duenas debutroman "Tiden där emellan", en roman på nästan 700 sidor.Den lanseras brett i en massa länder just nu . Det verkar vara en spännande historia om Sira, som flyttat till Marocko  och blivit övergiven av sin älskade. Tiden är 30-tal och andra världskriget. Hon blir en eftertraktad sömmerska  och hon värvas också som brittisk agent. Yrket sömmerska måste ju vara en perfekt täckmantel.
   Nog låter det som om det är en historia som behöver utrymme. Jag måste samla mig, snart, och börja läsa de här tjockberättelserna.
   Jag vet inte vad ni, kära läsare, har för förhållande till bautatjocka böcker. Är det ju tjockare dess bättre som gäller? I så fall borde de här passa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar