Min blogglista

söndag 10 augusti 2014

Om livet i antiken

Antikens historia har alltid fascinerat mig. När jag läste vid universitet för... många år sen, kallades ämnet Klassisk fornkunskap och det var ett ämne jag gillade.
  Därför läste jag med största nöje Tore Jansons "Romarinnor och romare - livet i antiken", en bok som finns i pocket också och kan inhandlas för en liten slant. Väl investerade pengar med tanke på vad man får i form av ökad kunskap.
  Det handlar om hur såg människor på sig själva, vad de längtade de efter, vad de hoppades slippa, vad var de stolta över och vad de skämdes de för? Ämnena behandlas fristående kapitel kring ett gemensamt tema. De flesta berättar om en utvald person och hennes eller hans liv; i första hand baserat på romarna egna skrifter. Oftast är dessa skrivna av män om män, men man får också möta färgstarka kvinnor. En sak inser man snabbt, romarna känns "moderna" för att känslor är sig lika i alla tider.
 Det är faktarik och underhållande bok, tänkt för alla intresserade - även dem helt utan förkunskaper om antiken. Författaren har publicerat flera böcker och ett stort antal vetenskapliga artiklar inom områdena latin, allmän lingvistik och afrikanska språk. Hans bok "Latin. Kulturen, historien, språket" blev en otippad bästsäljare. Han senaste bok handlar om germanerna, våra förfäder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar