Min blogglista

tisdag 26 juni 2018

Knutas är tillbaka

   Efter ett par utflyktermed böcker om  brott på de kanariska öarna har Mari Jungstedt i sin nya deckare "Ett mörker mitt ibland oss" återvänt till sina gotländska miljöer och till kommissarie Anders Knutas, som har strul i sitt förhållande med kollegan Karin.
   Det är under havskappseglingen Gotland Runt som det blåser upp till storm och masten knäcks på en av de favorittippade båtarna. Besättningen tvingas söka skydd i en gotländsk vik med lugnare vatten. Men när morgonen gryr ser besättningen att i strandkanten ligger en död man med krossad skalle, munkavle och bakbundna händer.
   Kommissarie Knutas kastas in i en halsbrytande mördarjakt som mitt i den gotländska högsommaridyllen, som ju också omfattar Almedalsveckan. Den leder honom in i ett mörker han aldrig kunnat föreställa sig och han upptäcker att någon med stor makt styr och ställer och utmäter straff. Naturligtvis sträcker sig trådarna långt bakåt i tiden, så långt att de flesta glömt.

1 kommentar:

  1. Har läst några av de första böckerna i Jungstedts deckarserie. Gillade dem så jag vet egentligen inte varför jag inte fortsätt med böckerna.

    SvaraRadera