Min blogglista

tisdag 3 september 2019

Den åldrande Otto

    I "Busholmen nästa", som blev Claes Anderssons sista bok, återvänder till sin ålderstigna romanhjälte Otto, som har flyttat till Busholmen i Helsingfors centrum. Han har tidigare skrivit "Ottos liv" och "Stilla dagar i Mejlans"  och Otto är författaren själv i lätt förklädnad. Här finns kärleken till jazz, politiken och drömmarna om en storslagen karriär som fotbollsstjärna i ungdomen.  
   I "Ottos liv" kom han med den här programförklaringen, som gäller för alla de tre Otto-böckerna: "Jag skriver mig en framtid. Jag skriver mig genom den dystra vintern, genom snögloppen och halkan, genom fukten och kylan, blåsten och stormarna. Jag skriver bort mitt tungsinne och min usla prognos. Jag skriver mig igenom väggen mellan varande och upphörande. Jag skriver mig in i kärleken. Jag skriver mig in i kärlekens famn."
   Nu fyller han sina dagar genom att engagera sig i de små och stora världshändelserna, uppträda som jazzpianist och ackompanjatör för den skönsjungande sångerskan J - och sörja sin förlorade ungdomsvän, som inte längre vill träffa honom.
   Tidens upprörande händelser och klimatfrågan tvingar dessutom till rannsakning av det egna ansvaret vad kan vi göra för att hjälpa ens någon av alla de flyktingar som tvingars fly sina krigshärjade länder? Och hur ska vi leva för att också våra barn och deras barn kan garanteras ett fullvärdigt liv? En sympatisk liten roman om förändringar, insikter och genombrott på ålderns höst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar