Min blogglista

söndag 3 april 2011

Till Alexandria

Jaha, det blir mycket om städer vid Medelhavet nu.
Jag brukar kosta på mig lördagsnumert av Dagens Nyheter, för Boklördags skull. Och jag blev inte besviken i går heller. En dubbelrecension av Lawrence Durrells romanklassiker Alexandriakvartetten. Den kom ut åren 1957 -1960 och handlingen utspelas i egyptiska Alexandria åren under och efter andra världskriget.
Jag vet att jag läste del ett, "Justine", som en fördjupning av engelskakursen. Det är mycker längtan, erotik och stadsstämningar i romanen.Och ett underbart, drömskt språk.
Man borde kanske läsa de andra delarna också, Balthazar. Mounolive och Clea. Fast de finns väl bara på bibliotek, längst ner i magasinet kan jag tro.
Jag håller med Jonas Thente som skriver i DN att det han minns av läsningen är känslan av förlust, förlusten av en värld som är bortsopad men lever i minnen och i litteraturen.
Det är också ett liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar