Min blogglista

torsdag 7 april 2011

Drottning och bokmal

Idag har jag hållit mig under täcket, däckad av en förkyling med skrällhosta. Utanför regnar det och blåser, perfekt läge för att hålla sig i säng med en bra bok. Och sådana finns det många av, tack och lov.
   En tunn liten bok, drygt hundra sidor, har fått mig att skratta högt flera gånger. "Drottningen vänder blad" heter den och Alan Bennet har skrivit den.
   Den handlar om den brittiska drottningen som går ut med hundarna, och råkar på en bokbuss som står vid slottets bakdörr. Detta får konsekvenser. Drottningen, som aldrig varit på ett bibliotek, lånar sin första bok. Och får smak för läsning!
   Snart sitter hon med näsan i en bok så fort hon har en chans.
   Ett faktum som oroar omgivningen - och kanske undersåtana.
   Det är en bok som handlar om läsningens fröjder och om hur litteratur kan förändra livet. En varm och rolig bok som gör att jag önskar att jag kunde få börja om från början, upptäcka läsningens nöje igen....
   Läs den här boken - det är den värd!
   PS Finns även i pocket.

2 kommentarer:

  1. Åh den här tyckte jag lät mycket lovande! Den åker högt upp i önskelistan! Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack för det!
    Hoppas du får tag på boken, den är en liten pärla.

    SvaraRadera