Min blogglista

lördag 14 maj 2011

En historisk fransman

Jag fick en bok i present - jo, det händer ibland - av en vän som vet att jag gillar både krimi och franska romaner. Hos Claude Izner finns båda. Han har skrivit en rad kriminalromaner med handlingen förlagd till sent 1800-tal och Paris.
I "Mordet i Eiffeltornet" hamnar vi i år 1889, världsutställning pågår och Eiffeltornet är nybyggt. Från tornet faller en kvinna mot en säker död på marken. Olycka? Nej knappast, den snokande bokhandlaren  Victor Legris dyker upp som problemlösare och han återkommer i fler romaner, det finns åtminstone ett halvt dussin titlar av honom men bara två är översatta till svenska.
Vet inte om ni läst Izner, berätta i så fall för mig vad ni tycker.
Nu ska jag ta itu med en annan deckare, Mikael Paasikivis andra deckare med åländskt tema. "Spindeln i stenen" heter den och tar oss med till Geta, Mariehamn och Spanien. På tisdag ska jag träffa författaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar