Min blogglista

fredag 13 maj 2011

Sluta läsa? - Aldrig!

Igår blev nåntig fel, min blogg publicerades aldrig. Här kommer den:

Jag läste en konstig åsikt idag.
En äldre brittisk skådespelerska sade i en intervju att hon nu, när hon blivit gammal, slutat läsa skönlitteratur. Hon asåg att tiden hon har kvar är för kort för att man ska läsa skönlitteratur.
Det där förstår inte jag.
Skulle det vara bättre att läsa faktalitteratur under resten av livet?
Och i så fall, vad har man för nytta av fakta?
Hon kanske menade att man ska sluta läsa helt, vad vet jag. Det fanns inga följdfrågor som kastade ljus över åsikten.
Jag tyckler inte alls att man ska sluta läsa romaner, poesi och novell. Så fattigt livet skulle bli då!
Jag har just börjat läsa den israeliske författaren Amos Oz´ senaste bok, "Lantliga scener". Det är väl en samling noveller men tillsammans bildar de en hel roman som berättar om människor i byn Tel Ilan. En by som lever upp under veckosluten när stadsborna kommer, annars lever byborna ett inåtvänt liv.
En bok om hur tiden förändra allt och om hur lite vi kan göra åt det. Ingen skriver bättre om de stämningarna än Oz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar