Min blogglista

fredag 6 maj 2011

Safari med Homan

1973 kom Jan Mårtensons första deckare och sedan har han bara fortsatt med sina historier om den stillsamme antikhandlaren Homan som alltid syltar in sig i ruggiga brott. Och överlever alla lömska attacker.
   Årets Homandeckare har landat, "Safari med döden" heter den och förstås är miljön afrikansk, delvis. Homan får äntligen göra det han drömde om som barn, se alla vilda djur i afrika på nära håll. Fast det visar sig att människorna är bra mycket farligare än rovdjuren.
   Fast det vet vi ju. Inget djur slår människan i grov rovlystnad.
   Homan skriver i svensk deckartradition. Kultiverad, småputtrigt trevlig och med en rad anmärkningar som skildrar tidsandan. Årets bok är inget undantag.
   En vacker dag när jag får mer tid ska jag sätta mig ner och se om man kan hitta en utvecklingslinje i Homan-deckarna.
   Jag är säker på att man kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar