Min blogglista

fredag 11 maj 2012

Vem är mor - egentligen?

   Jag vet inte varför det är så men ibland träffar jag på böcker på ett visst  tema hela tiden. Jag skrev en krönika om mammor och mammarollen förra veckan och plötsligt finns det mammaböcker överallt.
Konstigt eller logiskt - jag vet inte.
   I min hand har jag fått något så sällsynt som en koreansk roman översatt till svenska. Författaren heter Kyung-Sook Shin och romanen, som gjort stor succé i Sydkorea och nu är på väg att översättas till många språk, heter "Ta hand om min mor".
    Den berättar om en mamma som försvinner på Seouls järnvägsstation, bara är borta ur familjens liv. Romanen berättas av fyra berättare, familjens röster och mammans röst. Frågan som sakta formuleras är om man, egentligen, känner de som är nära. Kan de leva ett hemligt inre liv och bara välja att gå sin väg?
   Det är en ömsint roman men samtidigt en som nyper till om hjärteroten. För frågan kvarstår: känner man sin mamma, egentligen.
   En riktigt bra och tänkvärd roman om känslor som är allmängiltiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar