Min blogglista

onsdag 6 juni 2012

Anttis skarpa tänkeri

   Jag har alltid gillat Gerda Anttis frispråkiga kvinnor som vet så mycket om livet.
   Nu har Antti, som är 80 +, kommit med en ny roman. "Adamsons" heter den och den handlar faktiskt om Adam och Eva - och om oss som är deras efterföljare. För vad hade hänt om inte Eva gjort så att hon och Adam kördes ut ur paradiset? De blev entreprenörer i stället för Guds arrendatorer och det var bra tycker Nora, huvudpersonen som för fram författarens tankar.
   Nora bor sen några år på äldreboendet Gullvivan, men än är hon inte helknasig, konstaterar hon, och buss kan hon åka på egen hand. Och hennes "tänkeri", som hon kallar det, är det inget fel på. Nora är en skarpsynt kvinna som synar både sitt eget handlande under ett långt liv och allt elände som hänt och fortfarande händer i världen. Inga snälla tankar alltid men mycket underhållande.
   Romanens titel fick mig att tänka på att prästerna förr brukade skriva in barn utan känd far i kyrkboken med efternamnet Adamson - som en blinkning åt gamle Adam.
   Jag har lyssnat på en ljudbok där författaren själv läser romanen. Den är suverän.

1 kommentar:

  1. Jag har läst/lyssnat på mycket Antti tidigare, men det var ett tag sedan. Nu blir jag sugen igen efter din recension.

    SvaraRadera