Min blogglista

fredag 29 juni 2012

En riktig tvärvigg

   Jag brukar ha det som sommarnöje att läsa om en bok av  Tove Jansson (bilden) varje år. I år har jag bestämt mig för att läsa "Stenåkern", en kortroman på hundra sidor. Eller om det är en lång novell - spelar ingen roll.
   Jag gillar Janssons sena författarskap, för hon är mycket mer än "Muminmamma". Hon skriver insiktsfullt om relationer, om hur unga och gamla möts, om åldrande, konflikter och om oväntade glädjeämnen.
   Så är det med Stenåkern. En berättelse om en vresig och tjurig journalist, Jonas. Om han skrivarmöda när han ska skriva en biografi över en människa han föraktar och om det ansträngande livet på landet - han döttrar har lurat ut honom till sommarstugan. Och nära den finns en stenåker.
   Jag gillar också Alice Munroes korthuggna novellistik och tycker att det finns likheter mellan henne och Jansson.
  Läsvärda är de båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar