Min blogglista

torsdag 6 januari 2011

En roman i fyra rutor

Lite konstigt med en ledig dag så här, i morgon är det jobb igen.
Om man nu tar sig ur sitt ide med snöstorm vinande i kutarna. HU!
Jag SA ju att det räcker med snö för i vinter!
En rolig bok kröp fram ur pockethögen, Henrik Langes "96 romaner för dig som fortfarande har bråttom".
Här sammanfattar han kända romaner och klassiker (som alla säger att de läst) i fyra tecknade serierutor. Jag tycker att han är väldigt rolig.
Så här sammanfattar han P O Enqvists "Ett anat liv" från 2008:
"Han skriver å skriver å dricker å skriver å dricker å dricker..å sen tokdricker han. Han skriver en bok som får honom att sluta dricka. Sen skriver han en bok om när han skrev den boken."
Så nu har ni läst den - skönt eller hur?
Jag tror jag ska skaffa "99 filmer du slipper se" av samma författare. Så spar jag ännu mer tid...
För visserligen skrev kinesen Lin Yu-Tang att en bokälskare inte slutar läsa för mycket arbetes skull.
 Men han hade nog aldrig läst för recension, när läsandet är själva arbetet. Också.

2 kommentarer:

  1. Haha! Den där har jag t.v. bara hört om, bör tydligen upplevas :o)

    SvaraRadera
  2. Jo du, han är rolig, han Lange.
    Jag har också hans första "80 romaner för dig som har bråttom" någonstans i hyllorna.
    Rekommenderas till vinterdeppig och snötrötta. Bland annat.

    SvaraRadera