Min blogglista

söndag 2 oktober 2011

Inte mitt fel!

"Det var inte mitt fel!"
   Det är det klassiska svaret om man frågar vem som ställt till bus i en klass.
   Det är också titeln på Ann Heberleins bok om konsten att ta ansvar. En konst hon menar att vi allt oftare inte tar i många olika sammanhang. Genom att lägga skulden på någon/någonting utanför oss själva så slipper vi ju den jobbiga insikten att vi själva har ansvar för vad som sker. För vi människor har inte bara rättigheter, vi har skyldigheter också - inte minst mot oss själva.
   Författaren äretikforskare och är mycket i ropet just nu nät många söker svar på vad ondska, godhet och ansvar är. Heberlein besökte också Åland under årets litteraturdagar.
   Kunde inte låta bli att le lite och tänka på att det är skillnad på teori och praktik. Heberlein har bytt förlag och nu beskyller hon sin förre förläggare, Svante Weyler, att ha pressat henne att ge ut boken "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" som ju blev hennes genombrottsbok. Nu förs en hetsig debatt i pressen om vems ansvaret för utgivningen är .....Det var inte mitt fel, som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar