Min blogglista

lördag 29 oktober 2011

Ordna efter färg?

   Jag har försökt plocka in ännu fler böcker i de redan fulla bokhyllorna. Då kom jag att tänka på den vilda diskussion som bröt ut när någon på Bokhora avslöjade att hon ordnat sina böcker enligt färgen på ryggarna. Hon tyckte att det blev snyggare så. Boken, en inredningsdetalj.
   Påminner om folk som köper nägra hyllmeter bokattrapper i färg som går ihop med inredningen.
   Jag begriper bara inte hur man skulle hitta böcker i ett färgmatchat bibliotek. Blanda svenska och utländska böcker, fakta och fiktion. Nej det är nog inget för mig, det är svårt nog att hitta böcker ordnade efter ämne och alfabete. Men jag kan ju ha fel, ni har kanse en anna uppfattning.
   Ska peta in Torsten Ekmans bok om Alexander I i hyllan. Frågan är om det är finländsk eller allmän historia. Han passar ju i båda. Det är en uppdaterad biografi över en man som trodde att han klädde i snäva vita byxor och ridstövlar. Det ryktades om att han blev religös grubblare på åldre dar och att han iscensatte sin egen död för att sen kunna leva som eremit. Rykten? Jo. Men envisa.
   Nu ställer jag i Alexander i hyllan allmän historia. Hoppas jag kommer ihåg rätt sen när jag ska ha tag på boken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar