Min blogglista

onsdag 8 februari 2012

Almqvists sena år

   Jag skulle egentligen inte gå på bokrea i år men slank in ändå i dag. Och tur var väl det för då hittade jag den tredje och avslutande delen av Johan Svedjedals monumentala biografi över C J L Almqvist. De två tidigare delarna har jag läst, men inte "Frihetens rena sak" som den här heter. Boken är från 2009 och den berättar om de sista 25 åren i Almqvists liv från början av 1840-talet till hans död 1866.
    Almqvist levde i efterdyningarna av skandalen efter Det går an, utgiven 1839, och försörjde sig som skribent Hiertas liberala Aftonbladet.
   Allt avbröts av katastrofen när han 1851 flydde ur landet, anklagad för att ha plundrat och försökt mörda en procentare. Flykten gick till USA där han levde under antagna namn och som bigamist. 1865 kom han tillbaka till Europa och han levde ett år i Bremen innan han dog.
  Jag ska ta mig an boken snarast för jag tror att Svedjedal satt sig väl in i allt som sagts om Almqvist och skuldfrågan när det gäller försöket att förgifta von Schewen. Almqvist är en gäckande skugga och svår att förstå sig på, så modern och samtidigt så bunden vid sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar