Min blogglista

söndag 19 februari 2012

Det blödande hjärtat

   Jo, titeln på Andrew Taylors roman -"Det blödande hjärtat"- låter som pekoral. Men oj, vad man bedrar sig.
    Titeln kommer från  nedgångna Bleeding Heart Square i London  dit  lady Lydia Langstone flyttar på flykt undan sin våldsamma man. Hon har ingen annanstans att vända sig än till sin far som hon knappt känner.  Nu ska hon bygga sin egen tillvaro som oberoende arbetande kvinna.
    Tiden är 1930-talets mitt, London hyser många hem- och arbetslösa, det är en hård stad.
   Och Bleeding Heart Square är fullt av mörka gåtor. Vad hände med miss Penhow, som äger huset och som försvann för fyra år sedan? Och varför står en mystisk civilklädd polis och bevakar området?
    Det är välskrivet och tidstroget, vill man läsa boken som deckare kan man göra det men jag tycker det är en utmärkt roman. Annat jag läst av Taylor, "Nattvandraren" och "Den amerikanske pojken" har inte gjort mig besviken.

1 kommentar: