Min blogglista

måndag 26 februari 2018

Om Ruth då och nu

En del författare är trösterika att läsa. Så där som en favoritkofta. Men vet vad man får och man känner sig varm och bekväm. Elly Griffths är en sådan författare för mig, det känns som att träffa en gammal vän när en ny bok om osteologen Ruth Galloway kommer. Hon har en osalig förmåga att bli indragen i brottsutredningar. Och det är klart, sysslar man med gamla ben så får man viss expertis.
    Hennes senaste bok, "The Dark Angel" har inte kommit i äversättning än, men jag brukar läsa på engelska när väntan känns för lång. Och i den här boken blir Ruth kallad till Italien för att titta på ett mycket speciellt skelett. Hela bokens handling tilldrar sig i en liten bergsstad i Liri-dalen. Inga saltängar och blåsigt Nordsjölandskap här.
   Och visst är boken bra, men jag tycker nog att hon platsar bättre i den invanda miljön. Och att kommissarie Nelson följer efter Ruth känns inte så där övertygande. Så lite besviken blev jag.
   Tröstade mig med att läsa den första boken i serien, "Flickan under jorden", för att påminna mig om hur allt började. Och den är bra. I synnerhet finalen med ett oväder över de sanka saltängarna vid Ruths hus är bra. Omläsning är ett underskattat nöje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar