Min blogglista

onsdag 1 juni 2011

100 sommardar

Idag börjar sommaren.
Det har den alltid gjort för mig som är född den 1 juni.
I barndomen var det blommig bomullsklänning och vita knästrumpor som gällde på skolavslutningen. Det var Den blomstertid... och vemod i luften, ännu ett år hade gått.
Samma känsla infinner sig idag, tänk så fort tiden löper.
Men jag tröstar mig med att stoppa näsan i buketten av liljekonvalj, spirea och olvon. DEN luktar sommar.
Nu kan man kosta på sig att göra ingenting, en stund.
Och så har jag läst Kajenns dikt "På första juni".

Var glad min själ
åt vad du har.
Nu har du hundra
sommardar
och någon blir den största.
Ge noga akt på var du går
i morgon blir med ens igår...
Det är så lätt att vandra
i morgon är den andra.

2 kommentarer:

  1. Åhå, ser man på! Hjärtliga gratulationer är på sin plats idag och lite: "Hipp, hipp, hurra!"

    Hoppas du haft en strålande födelsedag, du lyckliga som fyller på sommaren. Hur mycket man fyller spelar ingen roll; man är så gammal som man känner sig i själen ;o)

    SvaraRadera
  2. Tackar, tackar...jo, jag gillar min födelsedag. Men så är jag ju också van vid den sen rätt länge. Och jag håller med dig Nina, ålder spelar ingen roll, om man nu inte råkar vara en ost...
    BME

    SvaraRadera